Η ιστορία έχει διδάξει ότι σε καιρούς ασταθείς οικονομικά και κοινωνικά αλλοτριωμένους και διαταραγμένους ( σας θυμίζει κάτι αυτό?) διάφορα σύμβολα και λέξεις με όποια σημασία έχουν και με ό,τι πρεσβεύουν μπορούν να αποδεδειχθούν "επικίνδυνα" για την δημοκρατία και την ομαλή κοινωνικοποίηση των ατόμων!! Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι θα ασχοληθούμε με τα σύμβολα, τον συμβολικό λόγο και τα όρια του.
Όπως γνωρίζουμε η Ελλάδα είναι μια χωρά με πολύ ευαίσθητους αισθητήρες σε θέματα θρησκείας πατρίδας, σημαίας, και Εθνικού φρονήματος. Ωστόσο για κάτι άλλο που φημιζόμαστε σαν λαός είναι και το γεγονός της ασέβειας πολλές φορές (ασέβεια προς τον συμπολίτη μας, ασέβεια προς το κοινωνικό σύνολο, ασέβεια προς την διαφορετικότητα γενικότερα). Συμπληρώνοντας σε αυτό και το θερμόαιμο ταπεραμέντο μας καταλαβαίνουμε ότι υπάρχει ένα εκρηκτικό μίγμα για άτομα διαφορετικά μεταξύ τους (διαφορετικής εθνικότητας, διαφορετικής θρησκείας, διαφορετικής κουλτούρας, διαφορετικής σεξουαλικότητας).Έτσι λοιπόν στην χωρά που γέννησε την δημοκρατία και το δικαίωμα στην διαφορετικότητα παρατηρούμε φαινόμενα περιθωριοποίησης "διαφορετικών" ατόμων.
Είναι δεδομένο για μένα να μπορεί ο καθένας να έχει τα πιστεύω του. Παντού πρέπει όμως να υπάρχει το μετρό και να μην προσβάλλεται ο συνάνθρωπος μας. Ποιος καθορίζει όμως το ως που θα μπουν τα όρια? και πως δεν ήμαστε σίγουροι ότι αντί να είναι αντικειμενικά και να εξαλείφουν τα πάθη αυτά τα όρια είναι υποκειμενικά και αποτελούν την σπίθα για να ανάψει η φωτιά μέσω της αδικίας που μπορεί να νοιώσει κάποιος??
Έχουμε γίνει άπειρες φορές θεατές του θεάματος "αναρχικών" να καίνε την σημαία επιδεικτικά πράγμα που σίγουρα προσβάλει τους πιο πολλούς έλληνες και το κατακρίνουν, όμως δεν είναι λίγοι και αυτοί που ισχυρίζονται πως δεν έγινε και τίποτα ένα απλό πανί κάψωνε υπάρχουν πιο σοβαρά πράγματα να ασχοληθεί κάνεις. Εκεί θα απαντήσει ο πιο "πατριώτης" ότι για αυτό το πανί και για αυτά τα ιδανικά του έχουν δώσει το αίμα τους εκατομμύρια άνθρωποι και η κουβέντα θα συνεχιστεί χωρίς φυσικά να βγει συμπέρασμα! Επίσης σε ένα κράτος που ο χριστιανισμός επηρεάζει σημαντικά την πλειοψηφία του πληθυσμού του, είναι κατανοητό ότι το να βεβηλώσει κάνεις μια εικόνα η το να χρησιμοποιήσει απαξιώθηκες εκφράσεις η εικόνες για τον ΧΡΗΣΤΟ θα προσβάλει πολύ κόσμο. Αυτό είναι συχνό φαινόμενο στην Ελλάδα, στην χωρά που γέννησε την κωμωδία πολλές φορές υπάρχουν συγκρούσεις ανάμεσα σε κωμικούς και εκκλησιαστικούς άρχοντες και υπάρχει το γνωστό ερώτημα ποια είναι τα όρια της σάτιρας? Το κράτος από την μεριά έχει νόμους οι οποίοι καταδικάζουν σε φυλάκιση όποιους προσβάλουν η βεβηλώνουν εθνικά σύμβολα, είναι όμως και αυτό η λύση?? σε τέτοιες περιπτώσεις αντικρούεται πολλές φορές το επιχείρημα και η ένσταση της ελευθεροτυπίας της λογοκρισίας γενικότερα. Το 2000 ο γνωστός κωμικός Τζίμης Πανούσης είχε οδηγηθεί σε δική καθώς είχε αντικαταστήσει στην αφίσα του τον σταυρό της ελληνικής σημαίας με ένα σφυροδρέπανο. είναι αυτό δημοκρατία όμως???
Περιπτώσεις που δεν γίνονται σεβαστά τα σύμβολα και η διαφορετικότητα των άλλων στην Ελλάδα είναι πάμπολλες. Όλοι θυμόμαστε την μεγάλη πορεία που είχαν κάνει οι μουσουλμάνοι πέρυσι στην Αθήνα εξαιτίας του γεγονότος ότι κάποιοι αστυνομικοί βεβηλώσαν το κοράνι αλλά και τώρα διαμαρτύρονται καθώς θέλουν να φτιαχτεί ένα τέμενος ώστε να έχουν, σε μια χωρά που υπάρχει η ανεξιθρησκία, έναν δικό τους χώρο λατρείας. Από την άλλη όμως υπάρχουν αντικρουόμενες ομάδες που όπως ισχυρίζονται τους προσβάλει κάτι τέτοιο και δεν γίνεται να γίνει αυτό αποδεκτό καθότι είμαστε χριστιανοί ορθόδοξοι.
Δυστυχώς καταλαβαίνουμε όλοι ότι αυτό το φαινόμενο είναι ένας φαύλος κύκλος .Όλοι πρέπει να έχουν τα σύμβολα τους, να έχουν την γνώμη τους, την ελευθερία τους, να την εκφράζουν αλλά να μην προσβάλουν τους διαφορετικούς από αυτούς. Μόνο τότε θα μπορέσουμε να συνυπάρξουμε υπό μια πραγματικής μορφής κοινωνία όλοι μαζί, το διαφορετικό να γίνεται αποδεκτό και κανένας να μην νοιώθει περιθωριοποιημένος και μόνο τότε. Γιατί όπως εξηγήσαμε και παραπάνω το οποιοδήποτε μέτρο που μπορεί να κάνει ένα κράτος αν δεν γίνει αποδεκτό από την κοινωνία τότε θα υπάρχει πάντα το αίσθημα της αδικίας της μεροληψίας και θα δημιουργούνται τριγμοί. Ετσι θα πραγματοποιηθεί μια πραγματική πολυπολιτισμική κοινωνία που δεν θα δίνει χώρο σε ακραίες ομάδες να επωφελούνται από καθετί είδους ανατρέξεις μπορούν να δημιουργήσει η διαφορετικότητα σε συνάρτηση με τις οικονομικές δυσκολίες προκειμένου να εκπληρωθούν επικίνδυνοι σκοποί και πολιτικές. Χρειάζεται μεγάλη προσοχή λοιπόν ειδικότερα σε αυτές τις δύσκολες συγκυρίες να προασπιστεί η δημοκρατία και οι θεσμοί της μέσω του σεβασμού της διαφορετικότητας